Vet ni vad

Jag läste nyss en tjejs blogg, Soufya heter hon och hon bor i Dubai. Hon inspirerade mig att skriva detta inlägget.
 Jag sitter här med tårar i ögonen och har nyss tittat på videos och bilder på hur Iran ser ut efter valet för ett par dagar sen. Den mest idiotiska presidenten någonsin fick 66% av rösterna i Iran. Helt falskt såklart. Det har inte varit någon "election", det har bara varit en "selection". Han valdes ut av prästerna såklart, inte av folket.

Jag säger inte detta bara för att Iran är mitt hemland. Som många av er vet så är jag verkligen ingen nationalist. Jag älskar mitt land, men jag är inte stolt över det. Där är skillnaden. Jag kan inte förstå att det är år 2009, men ändå så mördas folk i Iran på grund av att de tänker demokratiskt. De flesta i Iran är demokrater, och för mig är det SÅ ologiskt hur landet INTE är en demokrati när majoriteten av invånarna är demokrater. När ska någon annan rycka in? USA som har en så stor makt, varför kan de inte rycka in och hjälpa folket? Folket i Iran är oskyldiga, deras röster räknas inte ens, så varför ska de straffas? Varför ska mina kusiner, min mormor, min morfar, min farmor, mina farbröder, morbröder, fastrar, min moster straffas?? Jag förstår inte. Och jag mår dåligt av det. För första gången i mitt liv förstår jag någonting om politik, och för en gångs skull hänger jag med i situationen i Iran. Och det känns förjävligt.

Kommentarer
Postat av: Parisah

vi e nära revolution, vi kommer få tillbaka vårt fria vackra land. folket kämpar för att få friheten tillbaka, inte valrösterna, det är bara en anledning till att få gå ut o demonstrera. vi klarar det & vi som e här på andra sidan får stå bakom våra bröder & systrar och göra allt vi kan härifrån genom att sprida runt bilderna samt videona från Iran. det absolut viktigaste är att gå på demonstrationerna som finns i malmö för o visa vårt stöd, det minsta vi kan göra för vårt land är att få våran röst hörda. bra skrivet azizam.

2009-06-17 @ 03:29:30
URL: http://parisahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0